8.10.2012

Ei paljoo hampaita naurata.

IMG_5652

Minä, kuka ei sairastele juuri koskaan vietti ihanan kuumehouruisen viikonlopun ja näköjään maanantaita jatkettiin oksennustaudilla. Ei nimittäin nostalgiaa puutu, synnytinhän kuopukseni samaisessa taudissa. Mä en ymmärrä miten tää purjotauti muhun taas tuli, koska eihän viimeisestä ole kuin alle 8 kuukautta ja yleensä mulla on tää tauti kerran kymmeneen vuoteen, sama koskee tuota kuumetta. Eikä siinä vielä kaikki, rakas poikanikin on kärsinyt ripulista viimeiset 5 päivää, ihan niinkuin silloinkin kun Nuppu syntyi. Erittäin mielenkiintoista.. Jokatapauksessa Joos soitti tänään lääkärille, että hän saisi minusta sairaslomatodistuksen, mutta sehän ei mennytkään ihan niinkuin olisi kuvitellut. Ihan älytöntä juoksuttaa kipeetä jengiä pitkin kaupunkia ja toisekseen sairasloma kirjoitetaan Nooan nimelle. Hassua?

Aika erikoista mun mielestä ettei avopuolisosta saa sairaslomaa. Tämäkin tapaus, enhän mä mitenkään voi hoitaa lapsia kun oksentelen miten sattuu ja minne sattuu. Kehoitetaan käyttäämään MLL:n palveluja tai muita tukiverkkoja. Mun tukiverkko; äiti on töissä, kaverit omien lapsiensa kanssa kotona samassa taudissa, niin ja isimies töissä. Kenelleköhän soittaisin ensimmäisenä? Josselle tietenkin. Mun mielestä se on hyvin automaattista soittaa omalle miehelleen, että kelpaisiko tulla töistä kotiin kipeän perheesi tueksi. Ei mulla käy edes mielessä soittaa kavereille että " Hei, me oksennetaan", voisitteko tulla tänne mein seuraksi. Haloo, kyllä taas saa kerran miettiä, että mitähän noilla päättäjillä liikkuu päässä! Tai entäs he keillä ei ole tukiverkkoa nimeksikään? Luultavasti joutuvat oman onnensa nojaan, mutta eikös se niin mene hyvinkin useasti? Ottaapa päähän tämä typerä käytäntö, taidan lähteä oksulle!

18 kommenttia:

  1. Täh?! Kyllä mä ainakin oon kuullut, että puoliso on saanut sairauslomaa jos äiti ei pysty hoitamaan lapsia :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mäkin ja josse saiki sillo kerran saikkuu ku ootin nuppua ja mul oli joku vika taas :O

      Poista
  2. Outoa, mistä se kiikasti? tai mitä se lääkäri sanoi ettei voi kirjoittaa? .Just luin jostain toisesta blogista kuukausi pari takaperin kun isi oli saanut saikkua kun vaimoa kipeänä kotona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mitään hajua. Kukaan ei tiennyt kelle tollainen juttu kuuluu, kun ei kuulema työterveyteen, ei neuvolaan, ei lääkäriin niin ei jää kovin montaa vaihtoehtoa.

      Poista
  3. Mä oon sanonu ukolle että jos oon niin kipee etten pysty muksuja hoitaa ni saa ottaa itellee saikkua ja sanoa että on ite kipeenä.

    VastaaPoista
  4. Joo siis tää on perseestä tää juttu :( kauhulla odotan sitä päivää kun tuun kipeeks, miten hitossa mä noi lapset muka hoidan.. Paranemista sinne, toivottavasti pöpöt katoaa pian!

    VastaaPoista
  5. Oon kuule ihan samaa mieltä! Silloin kun kotiäiti on kipeenä ja kyvytön hoitaa lapsia niin miehelle saikkua äidin puolesta! Nimim. viimeksi Sami oli palkattomalla ku mä en päässy sängyst ylös ja lääkärit ei halunnu auttaa mitenkää. tai jos näin menee niin oon kyllä melko vihanen ettei muka meidän tapauksessa onnistunu!!

    mut mä oon sen huomannu suomessa, että päättäjät muuttaa niitä asioita jotka toimii ja jättää puuttumatta niihin asioihin jotka ei toimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Häh, vähän paskaa

      Hyvä pointti sulla tos vikassa lauseessa! :/

      Poista
  6. Mun kaverin työpaikalla on käytäntö, että jos työntekijän lapsi sairastuu, niin lapsi täytyy viedä lääkäriin, jotta työntekijä voi luvallisesti jäädä kotiin hoitamaan kipeää lastaan. Mun mielestä on ihan älytöntä viedä pientä lasta esim. mahataudissa lääkäriin siksi että äiti/isä saa luvan jäädä kotiin hoitamaan lasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin Jossenkin piti raahaa Nooa mukanaan et sai saikkua. :O

      Poista
  7. Meillä töissä on niin että jos lapsi on sairaana voi äiti jäädä hoitamaan ilman todistusta max sen 3 päivää (esim. mahatauti jollon ihan tyhmää kiikuttaa lasta lääkäriin lapun takia) vaikka isäkin olisi käytettävissä. Yleensä kun perheessä pystytään tuommoset sopimaan, että kumman työhön poissaolo sopii paremmin (erillaiset työajat..)Työnantaja voi pyytää lappua jos katsoo aiheelliseksi (jos esim. paljon poissa oloja tms.)
    Meillä muutenkin tosi reilu pomo just vaikka työvuorojen vaihdossa/toiveissa jne.. :) pointti siis se että varmaan tossa tilanteessa kun jo toinen aikuinenkin on kipeä niin luulisin saavani helposti olla "saikulla" hoitamassa perhettäni. Onneks ei oo kertaakaan näin ohrasesti käyny. Enpä ole muutenkaan vielä joutunut poissa olemaan. Hyvä/tunnollinen työntekijä tunnetusti sairastaa vapailla ja lomilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuullostaa hyvältä ja semmoselta kun sen pitäis ollakin :)

      Poista
  8. Meille kävi kerran niin että jouduin viikoksi sairaalaan, olin vielä sillon äitiyslomalla, tyttö silloin 6kk. Mies ei saanut töistä sairaslomaa, että olisi voinut olla tytön kans kotona, koska mä olin vielä äitiyslomalla, eli asia katottiin niin että mun olis pitäny hoitaa tyttöä, tosi helppoa 80km päästä vuodeosastolta.. Onneks sillon sattu just olemaan neuvola tytöllä, ni mies sai sovittua neuvola-tädin kanssa että tytöllä muka korvissa tulehdusta ja mies sai sitä kautta itelleen sairaslomaa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis kauheeta oikeesti mitä meininkiä :O Hitto mä sanon taas näitä systeemejä :(

      Poista
  9. Oletko käyttäny tähän kuvaan sitä vanhentamis juttua mikä sullon puhelimessa? ;DDDD

    VastaaPoista

ASIAA NÄÄS